۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۵۸۷۲۳۹
ناطقان میان دستور پارلمان مطرح کردند؛

دولت در حوزه اشتغال آمار غیرواقعی می‌دهد| افزایش ۷۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در پارلمان از دولت خواست که ارائه امار غیرواقعی در حوزه اشتغال را متوقف کند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگا مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۱۱ آذر سال ۹۷ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نطق خود را قرائت کردند.

بر اساس این گزارش مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور پارلمان به شرح ذیل است:

دولت در حوزه اشتغال خود را دلخوش به آمارهای غیرواقعی کرده است

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، ضمن گرامیداشت روز مجلس و یاد و خاطره شهدای مجلس به ویژه شهید مدرس و همچنین گرامیداشت روز معلولین، اظهار کرد: انقلاب اسلامی حاصل از خود گذشتگی شهدایی است که اعتقاد و ایمان راسخ جانم خود را فدای آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی کردند لذا این انقلاب هیچگاه به بن بست نخواهد رسید چراکه پشتوانه این انقلاب ایمان راسخ ملت و خون شهداست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظرفیت‌های مهمی در داخل کشور داریم که می‌توانیم با توکل به خدا و با اعتماد مردم غیور و صبور و همچنین ظرفیت‌هایی که در منابع طبیعی داریم از تمامی گردنه‌ها با موفیت عبور کنیم همانطور که در طول 40 سال گذشته از این گردنه‌ها به خوبی عبور کردیم و این مسئله فقط نیاز به تدبیر و حسن تدبیر دارد.

وی تصریح کرد: آن‌هایی که اعتقاد دارند این انقلاب به بن رسیده و باید پای میز مذاکره با دشمن نشست باید بدانن که اشتباه می‌کنند؛ امروز دشمن ما آمریکا در نقطه ضعف خود قرار گرفته است و با تمامی نقشه‌های فکری که در منطقه داشت شاهد افول  آن در منطقه هستیم. آمریکا یکی پس از دیگر در منطقه در حال از دست دادن پایگاه‌های خود است و این مسئله کاملا مشهود است.

سعیدی خطاب به مسئولان کشوری تصریح کرد: افزایش شدید قیمت‌‎ها و تورم لجام گسیخته شوک شدیدی بر پیکر جامعه و مردم وارد کرد که بر هیچکس پوشیده نیست لذا لازم است اقدامی عاجل نسبت به ترمیم بخشی از این شکاف ایجاد شده در حوزه قدرت خرید مردم صورت گیرد. امروز مردم در فشار شدید اقتصادی بوده و دولت نباید از مردم غافل شود.

این نماینده مردم در مجلس فاصله گرفتن از مردم را فاصله گرفتن از آرمان‌‎های امام و انقلاب دانست و گفت: دولت در حوزه اشتغال نیز خود را دلخوش به آمارهایی کرده که گویی 700 هزار شغل ایجاد شده است در حالیکه این آمارها واقعی نیست و مشکل مردم نه تنها حل نشده بلکه بلکه یأس و ناامیدی مقامات مربوطه را هم به دنبال داشته است.

وی یکی از اولویت‌های اصلی کشور را ایجاد اشتغال پایدار از طریق رونق بخش تولید دانست و گفت: این اقدام در کنار توسعه صادرات با اخذ نظر کارشناسان باید در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مطالبات به حق فرهنگیان نیز باید دستور کار دولت قرار گیرد، گفت: علی رغم همه وعده‌های داده شده در این حوزه این مسئله هنوز اندرخم کوچه اول گیر کرده است. نپرداختن به مشکل فرهنگیان موجب به تأخیر افتادن مسیر توسعه کشور خواهد بود و مسائل و مشکلات فرهنگیان در اولویت باشد.

وی با طرح این سئوال که چرا سرانه مدارس به صورت قطره چکانی پرداخت می‎‌شود، اظهار کرد: چرا موقعیت اجتماعی فرهنگیان تضعیف می‎‌شود.

سعیدی اظهار کرد: معیشت بازنشستگان نیز از سال 92 تا 96 حدود 63 درصد کاهش قدرت خرید ارمغان سیاست‌های اقتصادی دولت برای آنان به دنبال داشته است و از اواخر سال 96 تا این لحظه با افزایش شدید قیمت‌ها بعضا تا سه برابر محاسبه کنید که چه اتفاقی در هزینه درآمد این قشر عزیز جامعه افتاده است، بازنشسته‌ها آیینه شاغلین ما هستند، چرا توجهی نمی‎شود؟ تا کی باید منتظر یکسان سازی و ایجاد تعادل در حقوق و مستمری بازنشستگان باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه ترمیم حقوق بازنشستگان نیز اصلاح ورودی و خروجی صندوق های بازنشستگی و واگذاری بنگاه های اقتصادی برخی صندوق ها و تبدیل آن به سرمایه گذاری یعنی گذر از بنگاه داری به سرمایه گذاری اتفاق افتاده، چرا که بنگاه داری تبدیل شده به حیات خلوت  دولت ها تبدیل شده که افرادی بی کفایت را در هیات مدیره این بنگاه ها به مسئولیت بگمارند و با سوء مدیریت حقوق بازنشستگان عزیز پایمال می‎شود.

وی تأکید کرد: یکی از محورهای توسعه در شرایط کنونی ( با توجه به وجود فارغ التحصیلان و دانشمندان قابل توجه در داخل کشور در زمینه اینترنت و تکنولوژی‎های نوین مربوط) باید اینترنت باشد. برابر پیش بینی‌های متخصصین امر در سال 2020 ترنور مالی از این محل حدود 7000 میلیارد دلار است که آمریکا برای 29 میلیون نفر و هند 15 میلیون نفر اشتغال از این موضوع پیش بینی کرده است.

سعیدی افزود: حال من سئوالم از مسئولان مربوط این است که سهم کشور ما در سال 2020 یعنی دو سال دیگر یعنی 1400  چقدر هست؟ اگر برای سهم یک درصدی برنامه ریزی کنیم حدود 70 میلیارد دلار خواهد بود فلذا توجه آقای رئیس جمهور را به این موضوع مهم جلب می‎کنم که در حوزه نفت و مشتقات آن مهم است ولی ابزاری شده در دست قدرت‌های جهانی برای فشار.

وی همچنین بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل با تکیه بر ظرفیت‌‎های داخلی تأکید و اظهار کرد: ناوگان درون و برون شهری در وضعیت بسیار اسف ناکی است که بسیار پرهزینه و پرخطراست.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه و لزوم احیای آن و واگذاری اعتبارات برای پیشبرد برخی پروژه‎‌های مهم و تأثیرگذار، اظهار کرد: کشاورزی و دامپروری در حاشیه دریاچه ارومیه در شرایط بسیار نامطلوبی به سر می‎برند به طوریکه از یک طرف شوری آب قنات‌ها و خشکی آب باعث لطمه و صدمه به باغات شده و از طرف دیگر خشک شدن این دریاچه باعث ناامیدی کشاورزان و ترس از آینده شده است.

حدود ۹۰ درصد از مراجعه کنندگان به نمایندگان  مجلس افراد بیکار هستند

شکور پورحسین شقلان نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در پارلمان در نطق میان دستور خود، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: اگر کسی صبح را به شب برساند و به اصلاح امور مردم و مسلمین اهتمام نورزد جزو مسلمانان واقعی محسوب نمی شود.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی با نعت و صلوات فراوان بر خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) و ائمه معصومین (ع) و بر امام حاضر و ناظر مهدی موعود (عج)، اظهار داشت: به نمایندگی از مردم نجیب وشریف پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی سلام و درود دارم بر مقام معظم رهبری، شهداء، صلحا و همه خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی و نمایندگان محترم ملت شریف ایران و روز مجلس را حضور همکاران محترم تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: در حالی به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می شویم که ملت شریف ایران در همه مراحل با حفاظت از ارزش‌های انقلاب و در مقابله با مواضع خصمانه استکبار جهانی همیشه در صف اول بوده و هستند. به تعبیر مقام معظم رهبری باید خداوند متعال را به واسطه داشتن چنین مردمی شکر کنیم، مردمی که در همه عرصه های انقلاب از پیدایش تاکنون در حوزه های جهادی، سازندگی، اقتصادی، نظامی، دفاعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی انقلابی گرایانه و حضور یافتند لذا شایسته توجه و عنایت ویژه هستند.

پورحسین شقلان ادامه داد: احساس مسئولیت مردم برای حفظ استقلال و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی، نتیجه جاری بودن روحیه آزادگی، استقلال خواهی، ایثار و فداکاری و اطاعت آنان از رهبری حکیمانه انقلاب اسلامی است. لذا ضروریست این روحیه، سرمشق همه مسئولان و کارگزاران نظام باشد و براساس تکلیف دینی و وظیفه انقلابی خود، بیش از پیش به خدمت صادقانه به مردم همت گمارند. امروز شاهدیم آنچه این مردم نجیب و شریف را آزار می‌دهد خصومت استکبار و تحریم و مشکلات ایجاد شده بیرونی نیست بلکه، سوء مدیریت و عدم مدیریت صحیح منابع و بی توجهی به نیازها و مشکلات داخلی در عمل هست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بارها اینجانب وهمکاران محترم از این تریبون، پیگیر مطالبات مردم از جمله وضعیت معیشتی و اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات فوری در تثبیت قیمتها و کاهش تورم، و افزایش ثبات و آرامش در فضای کسب و کار، افزایش رونق اقتصادی و بسیاری موضوعات دیگر جهت کارمندان، کارگران و حاشیه نشینان، بازنشستگان و روستائیان وعشایر عزیز و نجیب که در فراهم آوردن حداقل های نیاز روزانه خود، مستاصل شده‌اند، بوده‌ایم. همکاران نماینده شاهد هستند در حال حاضر حدود ۹۰ درصد مراجعه کنندگان به نمایندگان محترم مجلس را افراد بیکاری تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در کمسیون‌های تخصصی مجلس بارها بر ضرورت حاکمیت گفتمان سه گانه (ریشه کن کردن فقر، توسعه نظام حمایت اجتماعی و ایجاد فرصت های برابر) تاکید شده. ولی متاسفانه شاهدیم همزمان با اعمال تحریم های یک جانبه و خصمانه آمریکا علیه ایران و به دلیل برخی روزمرگی ها و سوء مدیریت‌ها، هر روز بیشتر در دور باطل گرفتاری و فقر روزافزون گرفتار شدیم که علاوه بر اعتراض و نارضایتی مردم و نمایندگان محترم ایشان در مجلس شورای اسلامی باعث کاهش و فرسایش سرمایه اجتماعی و پدید آمدن چالشها و ابر چالشهایی در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی حال و آینده شده است.

پورحسین شقلان اظهار داشت: سوالی که مطرح می‌شود این است که دولت و مسئولین محترم چه اقدامی انجام داده‌اند یا چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟ چرا کنترل و نظارت در برابر گرانی های لجام گسیخته و سایر مشکلات جاری وجود ندارد؟ آیا وقت آن نرسیده به جای استراتژی بحران پذیری، قاطعانه به سمت اتخاذ استراتژی بحران ستیزی برویم؟ مسئولین و کارگزارن محترم باید توجه داشته باشند و از بین بردن علامت درد و درمان نیست و نباید دایما در فکر مسکن درمانی بود. زیرا علاج بیماری‌ها تجویز مسکن نیست؟ همانگونه که اعتقاد داریم چسب زخم، موجب درمان نیست؟ هم باید اعتیاد به درد را از بین ببریم و هم بی تفاوتی به درد را؟ درد نشانه وجود اشکال و اختلال در عملکرد است، بنابراین باید عوامل را درمان کرد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها مهم ترین آسیب های سازمانها و نهادهای اجرایی کشور توسط کارشناسان و متخصصان کشور بیان شده است، بیان کرد: از جمله مهمترین آسیب‌های سازمان‌های اجرایی کشور، می توان به فقدان استراتژی معین، سیاست زدگی، فقر کادرهای تخصصی، تغییر مکرر مدیرانریال بدون توجه به اصل شایسته سالاری و براساس رفاقت بازی، استفاده از مدیران و کارشناسان ناکارآمد، فقدان شایسته سالاری در عزل و نصب ها، فقدان الگوها و مدل های مطلوب مدیریتی، کمبود اعتبار و بودجه، ، تمایل به اهداف غیرذاتی، بی توجهی به مطلوبیت کیفی در ارایه خدمات، فقدان اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در مواجهه با اینده , و بسیاری موارد دیگر میتوان اشاره کرد.

وی افزود: این وضعیت باعث پدید آمدن چالشها و مشکلاتی شده است. از جمله ضعف نگرش سیستمی و عدم انسجام و یکپارچگی در سیاست‌ها و ضعف در هماهنگی سیاست های نظام بانکی با سیاست های حمایت از تولید و پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید سهم قابل توجه اقتصاد غیر رسمی و واردات به صورت قاچاق و بالا بودن هزینه مبادله کالا و خدمات، ضعف کارآیی نظام توزیع ناکارآمد بودن نظام تعرفه ای، نظام ناکارآمد قیمت گذاری کالا و محصول پایین بودن سهم صادراتی محصولات با فناوری بالا و تنوع کم تولیدات صادرات محور، عدم شفافیت و ناکارامدی در واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی (مانند آنچه در واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان در حال رخ دادن بود؟ ) و دهها مشکل و چالش دیگر شده، که عمدتا در نتیجه عدم مدیریت صحیح منابع و به دلیل روزمرگی، خلاء موضوعات و دستور کارهای نا مشخص، عدم شفافیت و نداشتن قدرت تحلیل محتوایی مسایل، وکلی گویی به جای پرداختن به راهکارها و از همه مهمتر نداشتن برنامه و خط و مشی مناسب است.

پورحسین شقلان ادامه داد: بنابراین با جرات می‌توان گفت امروز کشور نیازمند پرهیز از نگاه اقتصادی نامتعارف، به پدیده های متعارف هست. زیرا آن چه که همه چیز را تغییر می دهد هدف است، اگر ندانیم به کجا می رویم به هر جا که برویم، فرقی ندارد. افزایش توان مقاومت در مقابل تهدیدها اعم از تهدیدهای اقتصادی، سیاسی فرهنگی اجتماعی و امنیتی نیازمند بازمهندسی و بازنگری دقیق در اهداف، و در صورت نیاز، هدف گذاری های جدید متناسب با شرایط و مقتضیات روز با روی آوردن به اقتصادی مقاومتی و رویکرد جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا و پیشرو می‌باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه مقابله با مشکلات و چالش‌های بیان شده و افزایش کیفیت زندگی و احساس امنیت و توسعه آسایش، آرامش و امنیت خاطر مردم، جز بانگاه سیستمی و مدیریت صحیح منابع، وخلق ارزش حادث نخواهد شد، گفت: امروز بایستی با باز مهندسی دقیق برنامه‌ها، شفاف سازی مقررات و عدم تبعیض و بازخورد عملکردها به صورت منسجم، با سخت کوشی، پایبندی به قانون، فساد ستیزی و انضباط مالی - اداری و در اولویت قرار دادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی ، به جای گفتاردرمانی های رایج و نسخه هایی اجرایی برای حل مشکلات مردم شریف ونجیب کشور، ارایه کنیم.

پورحسین شقلان گفت: به نمایندگی از مردم حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار مردمانی بزرگ و پرهیزگار باید عرض کنم همچنان درخواست‌های گذشته خود را تکرار و تا حصول نتیجه مثبت مصرانه پیگیری خواهیم ماند. از جمله باید عرض کنمکه  با توجه به شرایط موجود مردم زحمتکش این منطقه اعم از کشاورزان عشایر روستاییان و کارگران و کارمندان و مرزنشینان محترم شایسته توجه بیشتر مسئولان هستند. و باید از حداکثر امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند بنابراین نیاز است تا در این زمینه مسئولان محترم استانی و شهرستانی اقداماتی ملموس انجام نمایند. همچنین باید با جذب اعتبارات لازم از محل توسعه روستاها و اشتغال فراگیر در حل بحران های موجود در منطقه اقدامات فوری صورت گیرد.

وی افزود: حق و حقوق برخی از شهرها که در تخصیص بودجه در سنوات قبل تضییع شده باید در بودجه سال آینده احقاق و نسبت به جبران آن اقدامات لازم صورت گیرد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس بیان کرد: استان اردبیل از محروم ترین وفقیر ترین استان های کشور در حوزه راه وبزرگراههای جاده ایی است، همچنین دشت مغان نیز به لحاظ انزوای جغرافیایی و قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی و مظلومیت تاریخی اش سالهای متمادی در تاریخ پرفراز و نشیب خود محروم از راهها و بزرگراههای استاندارد بوده لذا روز به روز شاهد افزایش تصادفات و تلفات جانی در جاده های مناطق مختلف این استان می باشیم که متاسفانه بیشترین آمار تصادفات و مرگ و میر را از لحاظ تصادفات جاده ای به این استان اختصاص داده وهرروزه ما شاهد نارضایتی مردم از این وضعیت هستیم لذا درخواست میشود وزارت راه و شهرسازی در سریع ترین زمان ممکن نسبت به اتخاذ تدابیر لازم در حل مشکلات راههای این استان و تکمیل طرح ها و پروژه های در دست اقدام نماید.

وی افزود:  سازمان‌های اجرایی استان می‌بایست هرچه سریعتر در تعیین تکلیف نتیجه طرح های مختلف عمرانی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در دست مطالعه جهت اختصاص اعتبار در بودجه سال آینده اقدام نمایند، تا بتوان امیدوار بود بالاخره این منطقه هم در مسیر توسعه قرار گرفته است.

پورحسین شقلان ادامه داد: از وزارت نیرو درخواست بازنگری سهم منطقه مغان از آب ارس به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم منطقه را داریم. با توجه به اینکه ۶۲ هزار هکتار از اراضی شهرستانهای بیله سوار و پارس آباد تحت پوشش طرح پایاب سد خداآفرین هستند، اما حق آبه ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار برای این شهرستان‌ها منظور شده است که باید حقابه دشت مغان و اهالی پرتلاش این منطقه از رود ارس به شکل کامل برآورد و تأمین شود تا اهالی در کشت و زرع خود دچار مشکل نشوند.

عضو کمیسیون اجتماعی  مجلس شورای اسلامی گفت: از وزیر محترم کشور نیز به منظور جلوگیری از تضییع حقوق عشایر مغان همانگونه که حضورا نیز مطرح شده در خواست تدوین و اجرای هرچه سریعتر نظام بهره برداری پایاب خداآفرین را به عنوان یکی از شبکه های آبیاری بزرگ استان و بزرگترین شبکه آبیاری شمالغرب کشور را داریم.

وی ادامه داد: از مشکلات مهم مردم منطقه به ویژه عشایر و همچنین مردم بخش های اصلاندوز و جعفر آباد و روستاهای مرزی بیله سوار مشکل آب شرب می باشند که باید وزارت نیرو به صورت دقیق و راهبردی هرچه سریعتر اتخاذ تدبیر نماید.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی با با تاکید مجدد بر ابطال مزایده شرکت کشت و صنعت مغان بدلیل فقدان اهلیت خریدار و مبنای قیمت گذاری، گفت: ضمن تشکر از اعضای کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تحقیق و تفحص در نحوه واگذاری و نیز وزارت اطلاعات و دستگاه های قضایی مبنی بر توقف واگذاری و ضرورت ساماندهی وضعیت شرکت کشت و صنعت مغان از وزارت اقتصاد درخواست داریم با اتخاذ مکانیسمی علمی و شفاف و با اولویت مردم منطقه و کارکنان شریف آن در قالب های نوین مدیریتی تدابیر قانونی و لازم اندیشیده شود.

وی افزود: این شرکت به عنوان یک هلدینگ هویتی با پشتوانه تعلق خاطری که مردم منطقه به آن دارند باید با پرهیز از سوء مدیریت ها، و نگاه های سیاسی و حیات خلوتی و با اتخاذ مکانیسم های صحیح به عنوان شرکت دانش بنیان و با استفاده از ظرفیت، ایده و خلاقیت های جوانان تحصیلکرده و متخصص خود منطقه مغان اداره شود و به عنوان یک شرکت موفق و کارآمد شاهد رشد و شکوفایی در عرصه کشاورزی در دشت زرخیز مغان در سطح کشور و خاورمیانه به الگوی نوین مدیریت جهادی تبدیل و به فعالیت ادامه دهد.

وی افزود: انشالله با رفع اشکالات شکلی لایحه مناطق آزاد تجاری از دولت درخواست داریم براساس برنامه ششم توسعه که به دولت اجازه داده شده است تا زیرساخت ایجاد منطقه آزاد تجاری را مهیا کند هرچه سریعتر در این استان اقدامات لازم صورت گیرد تا براساس سیاست اقصاد مقاومتی شاهد رونق مضاعف در سایه منطقه آزاد تجاری در استان باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد:  نیاز است که در واگذاری اراضی برای سرمایه گذاری اولویت با عشایر و تولید کنندگان و منابع انسانی تحصیلکرده منطقه باشد. باید تاکید کنیم مسایل و چالشهای مدیریتی در کشور بسیار پیچیده و چندوجهی تراز گذشته شده است. بنابراین بایستی بتوان با مدیریتی قدرتمند و هوشمندانه به صورتی چند بعدی که نیازمند دستیابی به دیدگاه های مشترک بین تمامی قوا می‌باشد با مشکلات جاری و معضلات حادث شده مقابله کرد، زیرا چالشهای ومشکلات موجود مسائلی منظومه ای و سیستماتیک هستند و حل آن هم مستلزم هوشمندی و تلاش دسته جمعی و همفکری نخبگان وخصوصا کلیه دست اندرکاران و همراهی و انسجام دستگاههای دخیل ضروری است.

وی افزود: لازمه یک سیاستگذاری دقیق و متناسب با شرایط روز، در نظر گرفتن واقعیتها و حقایق است، با این تفکر می توان به بسیاری از نیازهای جامعه و پاسخ مناسب و کافی ارائه نمود و هم در جهت حفظ و پویایی کشور در دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی و سند چشم انداز و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و گامی اساسی برداشت.

پورحسین شقلان گفت: قطعا جهت تحقق اهداف مشخص در برنامه‌های ارایه شده نیازمند شاخصه های ملموس کمی و کیفی تخصصی در هریک از ماموریت‌های قوای سه گانه همراه با برنامه زمان بندی شده می‌باشیم، تا بتوان به طور مداوم و منظم و برنامه ها مورد پایش، راستی آزمایی و روز آمدی قرار گیرد تا قابلیت ارائه تصویر روشنی از میزان تحقق هر یک از اهداف و برنامه ها را بوجود آورد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس گفت: همچنین تاکید میکنم در استانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بدنه مدیریتی کشور در تمام سطوح نیازمند استقرار روحیه مدیریت جهادی و به تعبیر مقام معظم رهبری و مدیریت عالمانه، مدیریت دلسوزانه، مدیریتی توأم با روحیه بالای خدمتگذاری و هموار نمودن و تسریع نمودن امور مردم هستیم. فکر می کنم با تدبیر و اتخاذ سیاست های عقلایی و همفکری می توانیم بر این مشکلات فائق آییم و انشا در مسیر مناسب حرکت کنیم، به شرط آن که همفکری و همراهی و انسجام وجود داشته باشد.

چرا قیمت کالاهای اساسی ۷۰ درصد افزایش یافته است؟

کوروش کرم پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر، کارزین در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستوربا تبریک روز مجلس، اظهارداشت: همکاران مگر نه اینکه الگوی ما نمایندگان شهید والا مقام آیت الله مدرس است که مخالف سرسخت تسلط بیگانگان بر امورات سیاسی و اقتصادی کشور بوده است.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر، کارزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ساده زیستی سخن می گفت قبل از هر کس خود بدان پایبند بود، نه تهدید باعث عقب نشینی می شد نه تطمیع عامل کوتاه آمدن بود، شهید مدرس و امثال ایشان جاودان مانده اند چون تفکر بسیجی داشتند.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته هر جا که از دو اصل مهم وحدت و تفکر بسیجی مدد جست و توانست همه حوادث را با قدرت پشت سر بگذارد و پیروزی را نصیب ملت ایران کند. امروز من از تفکر بسیجی خدمت شما سخن می گویم به فرموده حضرت امام حفظ نظام جمهوری اسلامی از اهم واجبات است.

وی بیان داشت: اگر ما وحدت را سرلوحه کار خودمان قرار بگیریم، اگر در عمل به این اصل اعتقاد داشته باشیم، اگر حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران را نسبت به تمام واجبات بالاتر بدانیم، باید به وحدت ایمان داشته باشیم، از حق خودمان بگذریم و حق بزرگ که نظام جمهوری اسلامی است سربلندی و عزتمندی ملت ایران است توجه داشته باشیم.

کرم پور حقیقی در ادامه نطق میان دستور خود گفت: این نکات زمانی اتفاق می افتد که توجه بسیجی داشته باشیم، از هفته وحدت و بسیج زمانی نمی گذرد، پس باید براساس یک امر واجب به آن توجه داشته باشیم، کدام بسیجی که از جان خود می گذرد تا از انقلابش پاسداری کند از کشورش پاسداری کند بسیجی که ایثارگر است حق خود را نمی بیند، حق ملت ایران را به حق خود و خانواده اش ترجیح می دهد، یک مسئول بسیجی عزت خود و خانواده اش را در کنار عزت ملت ایران می بیند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اکنون فصل بودجه ریزی است امیدوارم که دولت و نمایندگان، اقشار آسیب پذیر را در این بودجه براساس محور عدالت به جد ببینند، همچنین توجه ویژه به فرهنگیان انجام گیرد.

وی گفت: آقای رییس جمهور و دولتمردان خرید گندم از کشاورزان در سال 98 متناسب زحمات کشاورزان نیست، مسئولان تجدید نظر کنند و قیمت متناسب با زحمات و بازاری که امروز وجود دارد، اتخاذ کنند.

کرم پور حقیقی اظهار  داشت: آقای رئیس جمهور مگر 14 میلیارد دلار با ارز 4 هزار و 200 تومان در اختیار مسئولان برای تامین کالاهای اساسی قرار نگرفت، چرا شاهد میانگین افزایش 70 درصدی قیمت کالاهای اساسی هستیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی خطاب به رئیس جمهور بیان داشت: در انتخاب استاندار فارس تعلل نکنید این استان پهناور است این استاننخبگان، نیروهای شایسته و کارآمد  دارد که می توانند استان را آنچنان اداره کنند که در شأن و منزلت ملت ایران و استان فارس باشد.

امروز امیدهای امام(ره) ناامید و مأیوس در پی یافتن شغل هستند

همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب،شاهین دژ و تکاب در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس با سلام و صلوات بر ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری سلام و عرض ادب و احترام محضر ملت شریف ایران مردم غیور استان آذربایجان غربی،گفت: با سلام به مردم حوزه انتخابیه میاندوآب،شاهین دژ و تکاب و با گرامیداشت روز جهانی معلولان عزیز ،روز مجلس  را خدمت همکاران تبریک می گویم.

وی ادامه داد:در ابتدا لازم می دانم مراتب تقدیر و تشکر خود را از مردم غیور استان آذربایجان غربی به ویژه مردم شریف حوزه انتخابیه میاندوآب،شاهین دژ و تکاب به جهت استقبال باشکوه از رئیس جمهور محترم و هیئت همراه و وزرای اعزامی به شهر شهرستان اعلام کنم.

نماینده مردم میاندوآب،شاهین دژ و تکاب در مجلس در ادامه ختاب به رئیس جمهوری اظهار داشت:جناب آقای رئیس جمهور  امروز بنده بر روی صحبتم به جنابعالی است؛ با دولت محترم تدبیر و امید .امروز هم سرشار از ناگفته هاست.

هاشمی با بیان اینکه مردم خسته از بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها هستند،تاکید کرد:مردمی که برای انقلاب و نظام اسلامی سنگ تمام گذاشتند؛بارها خود قربانی شدند تا نظام ایران قربانی نشود و بی‌انصافی است اگر امروز همین مردم مشمول بی توجهی مسئولین قرار بگیرند.

وی با اشاره به جاده های نامناسب حوزه انتخابیه اش تاکید کرد:امروز می خواهم از ناگفته ها بگویم. ناگفته های انسان های بیگناه کشته شده در جاده ها ،خانواده های داغدار و مصیبت دیده آذربایجان غربی،قربانیان جاده مرگ جنوب استان آذربایجان غربی مخصوصا جاده تکاب به شاهین دژ که متاسفانه انگار نه گوشی برای شنیدن وجود دارد و نه چشمی برای دیدن. بیش از ۸۰ بار به انحای مختلف بنده و دیگر نمایندگان حوزه انتخابیه دکتر محبی نیا تذکر دادیم که جاده های جنوب آذربایجان غربی را دریابید،ولی متاسفانه کسی توجه نکرده است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی درمجلس تاکید کرد:آقای رئیس جمهور  وضعیت جاده های روستایی و شهری جنوب آذربایجان غربی در اسفناک ترین حال ممکن قرار دارد .محور تکاب-دندی که با شرکت ایمیدرو وارد فاز عملیاتی شده تاکنون پیشرفت چشمگیری نداشته است. جاده تکاب به شاهین دژ  معروف به جاده مرگ به عنوان تنها راه اتصال جنوب استان به استان های همجوار بیش از دو دهه است بلاتکلیف مانده است و متاسفانه اراده‌ای برای رفع این مشکل وجود ندارد.جاده محور سرچم به عنوان یکی از مطالبات اساسی ۳ شهر میاندوآب ،شاهین دژ و تکاب علیرغم پیگیری‌های متعدد باز هم به سرانجامی نرسیده است.

هاشمی ادامه داد:می‌خواهم بگویم آقای رئیس جمهور؛مسائل ملی را اگر امروز در این حد که میبینیم و مسیر توسعه را ادامه ندهیم ؛روزهای آتی بسیار سختی را شما ،بنده حقیر و دیگر نمایندگان و مردم ایران خواهند دید،چرا دست روی دست گذاشته اید.

نماینده مردم میاندوآب،تکاب ،شاهین دژ در مجلس با بیان اینکه مشکلات سر جایشان باقی مانده اند،مطرح کرد:آقای رئیس جمهور! آورده جنابعالی به استان آذربایجان غربی چه بود؟برای جنوب استان آذربایجان غربی چه آوردید. لطفاً توضیح دهید.مشکلات سر جایشان باقی مانده اند. چرا اکیپ‌هایی برای بررسی مشکلات به جنوب آذربایجان نمی فرستید؟ مردم آن منطقه با شما مشارکت کردند و رای حداکثری دادند و از شما انتظار دارند این موضوع غریبی نیست و این باید این انتظار را جنابعالی به نحو احسن پاسخ دهید.

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس با اشاره به معضل بیکاری تحصیل کرده ها در استان آذربایجان غربی تاکید کرد:نکته دوم که ناگفته دوم است به نمایندگی از مردم عزیز آذربایجان غربی و دردو دل جوانان تحصیل‌کرده بیکار دردو دل نخبه ها و سایر لایه های اجتماعی است که سال های سال با صرف عمر و هزینه های مادی و معنوی فراوان به تحصیل پرداختند و امروز مستاصل و درمانده در پی لقمه نانی بوده و آواره گشته اند.

هاشمی ادامه داد:امروز بنده و همکاران شرمنده تمام جوانان پاک و مظلومی هستیم که از اقصی نقاط کشور به دفتر نماینده ها به امید یافتن راهی برای اشتغال حتی در پایین ترین سطح مراجعه می‌کنند و درنهایت با چشمانی اشکبار و غرور شکسته و دستان خالی،مایوس و ناامید به خانه‌های خود برمی گردند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضرت امام (ره)روزی خطاب به این نسل فرمودند که امید من شما در دبستانی ها هستید،مطرح کرد:امروز این امیدهای امام(ره) اینگونه ناامید و مأیوس در پی یافتن یک شغل و در اندیشه یافتن شغلی باشند و به دفاتر مسئولین مراجعه کرده و مستاصل و ناامید برگردند،چرا کسی پاسخگوی این وضعیت نیست. وزارت کار به این امر مهم باید توجه کند .

 این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد:به عنوان یک مددکار اجتماعی هشدار می‌دهم که اگر فکری برای حل این موضوع که به پاشنه آشیل نظام تبدیل شده است نشود سیل آسیب های اجتماعی ناشی از آن همه ما را درخواهد نوردید.

نماینده مردم میاندوآب،شاهین دژ و تکاب در مجلس در ادامه با بیان اینکه نکته سوم دیگر این است که جامعه زحمتکش معلمان و فرهنگیان است،درادمه افزود:این مردان و زنان فداکار که متحمل سختی و دشواری های فراوان چراغ علم و دانایی را در این سرزمین روشن نگاه داشته‌اند؛مشمول دردناک‌ترین مشکلات هستند .مشکل معیشتی که سخیف ترین مشکلات است ولی شما با آن توجه نمی کنید .

هاشمی تاکید کرد:جناب آقای روحانی! فرهنگیان خدوم و زحمتکش بی ادعای شهرستان شهرستان های میاندوآب، شاهین دژ و تکاب جدا از جامعه بزرگ فرهنگیان نیستند، چرا به امضای این عزیزان نمی رسید؟مشکلات آنها را چرا امنیتی می کنند؟ در بوته امنیتی کردن به فراموشی سپرده می شود.چرا نگران آینده این جامعه نیستید؟فرزندان ما در دامان آنها تربیت می‌شوند.آقای رئیس جمهور به قشرفرهنگیان توجه ویژه کنید.

نماینده مردم میاندوآب،شاهین دژ و تکاب در مجلس ضمن اشاره به 3 مورد از نیازهای شهرستان های جنوب استان،تصریح کرد:مطالب عمده ای وجود دارد اما سه نکته را تاکید می کنم 1-استیفای حقوق قانونی معادن شهرستان تکاب،شاهین دژ و میاندوآب،2-ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تسهیل شرایط سرمایه گذاری برای فرآوری محصولات معدنی،3- تسهیل شرایط ایجاد منطقه ویژه معدنی در شهرستان تکاب. 

انگیزه پیمانکاران برای حضور در مناقصه‌ پروژه‌های عمرانی کاهش یافته است

حسن بهرام نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک گرامیداشت روز مجلس گفت: با عنایت به فرموده رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی مرکز اساسی و تعیین کننده برای انقلاب است و همه سررشته های امور به مجلس شورای اسلامی باز می گردد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس که باید عصاره فضائل ملت باشد باید قطعا قانونگذاری اش، استیضاحش، سوالش، تحقیق و تفحصش نیز بر این مدار استوار باشد و باید بر اساس مانیفست آیت الله مدرس(ره) عمل کند و بر اساس تذکری باشد که مقام معظم رهبری در آغاز شروع به کار این مجلس در تابستان 95 در راستای جایگاه مجلس که باید مجلس در رأس امور باشد چنانچه به صورت مصداقی در مجلس دوره دوم یا سوم دوره مشروطه که موتمن الملک رئیس آن بود به خاطر 5 دقیقه تأخیر، برادر خود مشیرالدوله رئیس دولت و نخست وزیر وقت را به مجلس راه نداد.

وی افزود: اگر خواستار جایگاه واقعی مجلس در کشور هستیم باید منش آیت الله مدرس(ره) را نصب العین قرار داده و از هرگونه محافظه کاری و رودربایستی به خصوص برای هیأت رئیسه پرهیز شود و آنچه در راستای خیر و مصلحت نظام و کشور است باید به عنوان اهم کار نصب العین همه قرار گیرد.

بهرام نیا در ادامه با اشاره به مصوبات اخیر هیأت دولت خاطرنشان کرد: دولت با همکاری بانک مرکزی بالاخره افسار رها شده قیمت ارز را به صورت موقت به دست گرفت و قیمت دلار از 18 هزار تومان به 11 هزار تومان کاهش پیدا کرد در حالی که قیمت مایحتاج روزمره مردم که با همین سرعت افزایش قیمت ارز بالا رفته بود، با پایین آمدن قیمت ارز پایین نیامد و قیمت لبنیات، حبوبات، پروتئین ها، خودرو، قطعات خودرو و تمامی کالاها همچنان بالا است لذا اگر کنترل قیمت ارز به کنترل قیمت اجناس مورد نیاز مردم نیانجامد چه دردی از دردهای مردم را حل خواهد کرد و سوال این است که عایدی این پرش های قیمتی به جیب چه کسانی می رود.

رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به وضعیت اقشار آسیب پذیر جامعه به خصوص معلولان و مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد، عنوان کرد: بدیهی است در شرایط تنگنای اقتصادی، کمک های مردمی و خیرین هم به این اقشار کم شده است چنانچه مطلع هستم غالب خیرین نیز هم اکنون در تأمین نیازهای اولیه خود درمانده اند لذا دولت حتما باید این اقشار را به صورت فوری و اورژانسی دریابد.

وی در ادامه خطاب به نوبخت اظهار داشت: امروز نبود منابع به صورت نقدی و اوراق باعث شده پیمانکاران در بخشی از پروژه های کشور انگیزه ای برای حضور در مناقصه نداشته باشند و اگر پیمانکاری برای پروژه ای در مناقصه شرکت می کند با رقم بالایی که بیش از 60 درصد بالای فهرست بها است، قیمت می دهد که بعد از بازگشایی پاکت ها، به علت ارائه قیمت بالاتر از فهرست بهای 97 کنار گذاشته می شوند.

بهرام نیا ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده ای از پروژه های راه شهرستان نهاوند به همین خاطر در مناقصه نرفته است در حالی که سال مالی رو به پایان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از دولت و استانداران می خواهم با سازوکارهایی که تعریف می شود، با ترک تشریفات این پیمان ها و پروژه ها را به پیمانکاران واگذار کنند چرا ه فصل کاری رو به اتمام است و برای منابع مالی زمانی باقی نمانده چنانچه اوراق یک یا دو ساله بوده و همین موارد باعث شده عمده پروژه های شهرستان روی زمین بماند./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات